Page content

Meditatie – belangrijk voor je gezondheid

Meditatie is een contemplatieve (beschouwelijke) staat, die men binnengaat, teneinde het bewustzijn te doen ontwaken. Er zijn veel redenen dat mensen meditatie oppakken en er zijn veel voordelen te behalen met het inweven van reguliere meditatie in ons dagelijks leven. Meditatie heeft al bewezen je bloeddruk te verlagen, je zenuwen te ontspannen, je depressie te helen en van slapeloosheid af te komen. En dit zijn nog maar een paar van de vele, vele bewezen effecten die meditatie kan hebben, op je geest en lichaam.

Wat betekent ‘meditatie’ nu precies?

Er zijn verschillende benaderingen van meditatie, verschillende lagen van bewustzijn en verschillende vaardigheids-‘lagen’. Er zijn mensen die een normale meditatiecursus doen, zoals bijvoorbeeld de Kabbalistische meditatie of TM, transcendente meditatie. En er zijn mensen die zich aangetrokken voelen tot andere, minder bekende vormen van meditatie, zoals Bikram Yoga en Tai Chi. De meeste mensen zijn op zoek naar méér innerlijke rust en een (sterkere) verbinding met de natuurlijke wereld waarin we leven.

Het zou een hele waslijst worden, wanneer we hier alle meditatievormen zouden gaan opnoemen. Sommige voorbeelden toch nog even genoemd: ademhalingsmeditatie, loopmeditatie, geleide meditatie, trance, geluidshealing, affirmatie-technieken, tantra, chakra-meditatie, kristal-meditatie, visualisaties, etc. etc. Wat in alle vormen van meditatie wél gemeenschappelijk is, is het innemen van een comfortabele positie en deze relaxed behouden op een stille plaats. Maar dit is natuurlijk een oversimplificatie. Het is niet zo eenvoudig als dit wellicht klinkt.

De realisatie dat we bewust worden van onze manier van lopen, of het bereiken van een mentale stilte voor een paar minuten, is vaak zó moeilijk, terwijl we ervan uitgaan dat wij mensen de meesters zijn van onze fysieke wereld. Een inzicht dat veel mensen doet realiseren dat er in hen een geweldig groeipotentieel schuil gaat. Dit is ook waarom het bereiken van een situatie van behoud van stilte van onze gedachten en het gewaar-zijn van onze realiteit, ons diep bekrachtigt en ons onze verbinding met Al-het-leven laat zien.

Het bereiken van deze ‘plaats’ van stilte is de werkelijke bedoeling van meditatie, ongeacht welke vorm van meditatie je beoefent.

Hoe leer ik meditatie?

De benadering is eigenlijk heel simpel, maar het onder de knie krijgen, zoals met alles, iets minder eenvoudig. Om te beginnen dien je jezelf in een lichamelijke positie te plaatsen, die heel comfortabel is; waarin je tot rust kunt komen. De meeste mensen kiezen voor de bekende positie met gekruiste benen. Het liggen, hoewel dit uiterst comfortabel kan zijn, is NIET de beste positie om meditatie te leren, want deze positie geeft een signaal aan je geest door, dat je in een staat van slaap zou willen komen. Een oppervlakkige of zelfs diepe slaap is dan bijna onvermijdelijk, wanneer je je geest gaat ontspannen..!

De beste suggestie is om op de vloer te gaan zitten, hetgene je ook helpt om te aarden en ook van de angst afhelpt dat je van je stoel zou kunnen vallen, doordat je té diep in ontspanning gaat. De benen-gekruiste positie is dus een logische positie, waarbij je op de vloer kunt zitten op een meditatiekussentje bijvoorbeeld. Vak is het handig in deze positie te beginnen, waarbij het met de rug recht tegen de muur zitten comfortabel kan zijn.

Een mooie rechte houding is voor meditatie het beste, de billen iets hoger dan de benen is voor ons minder lenige Westerlingen wel praktisch.

Het is daarbij de intentie om je spieren te ontspannen, je ogen te laten rusten door ze te sluiten en alle zorgen uit je geest los te laten. Je kunt de intentie neerzetten dat je een astrale uittreding zou willen maken, waarbij je los komt van je lichaam, zoals in een droom. Maar je kunt ook een intentie neerzetten om je geleidegeest te ontmoeten. Maar dit is allemaal niet het doel van een individuele meditatie. Wees aan het begin vooral gewoon de student, wees de ‘beginner’..! Laat je verlangen los om nog ‘meer’ te willen zien en beleven..!

Het praktiseren van meditatie noemen we ‘meditatie beoefenen’, zoals je dat doet bij Yoga of bij goochelen, om maar eens een dwarsstraat te noemen. Dit doe je omdat je feitelijk ALTIJD de student blijft, want deze vaardigheden hebben feitelijk geen einde, er zal een continue groei in plaatsvinden en een persoonlijke meditatie-ontwikkeling. We zullen altijd blijven leren door deze ‘beoefening’.

Wanneer je nu in deze rustige contemplatie zit, probeer je je geest leeg te maken of gefocust op je eigen, innerlijke lichaams- en geestelijke perceptie, zolang als je daartoe in staat bent. Een meditatie van 15 of 20 minuten kan je volledige energie veranderen en daarmee de resultaten van één dag in je leven. Maar probeer vooral in het begin met korte meditaties, van 3, 4 of 5 minuten. Maak je vooral niet druk als je niet in staat bent om stil te zitten, of dat je voelt dat je nóg langer in staat bent om te mediteren.. Het is geen prestatie, bedenk dat!

Wanneer het je gebeurt, zoals dat iedereen gebeurt, dat gedachten komen binnen denderen tijdens je meditatie, bedank dan simpel je geest voor zijn bijdrage en laat vervolgens deze gedachten weer los en keer terug naar de heldere geestesgesteldheid.

Wanneer je eenmaal bekend bent met het algemene concept en de beoefening van meditatie, kun je je vrij voelen om instructieve hulpmiddelen toe te voegen. Dit kunnen teloefeningen zijn, of soortgelijke technieken die je uit meditatie-boeken haalt, bijvoorbeeld de geleide-meditaties zijn in dit opzicht veel gebruikt. Deze herhaal je meerdere keren in je meditatie. Ook worden langere geleide-meditaties gebruikt die worden afgespeeld, van bijvoorbeeld CD. Deze kunnen bijzonder krachtig zijn.

Maar ik KAN NIET mediteren

Het is inderdaad de bedoeling dat meditatie een ontspannen en comfortabele activiteit is. En als het dat niet voor je is, dan is het waarschijnlijk terug te voeren op een van deze 3 onderstaande problemen; laten we eens kijken naar de meest waargenomen blokkades voor een succesvolle meditatie.

1. Ik kan niet stilzitten.

Je bent dan waarschijnlijk een persoon die veel energie heeft, of onrust. Je dient je brein opdracht te geven dat het niet altijd iets hoeft te doen, maar dat vergt tijd. Begin in dit geval met het laten lopen van een stopwatch en bekijk voor jezelf in alle rust, hoe lang je daadwerkelijk stil kunt zitten. Voer dan deze tijd op met 10-seconden intervallen. Geef je lichaam opdracht om alleen maar te ZIJN.. Uiteindelijk zul je bemerken dat je geen stopwatch meer nodig hebt; wees lief voor jezelf en je zult de rust bereiken.

2. Ik kan mijn geest niet leegmaken en blijf denken.

Dit is de meest voorkomende reden dat mensen stoppen met een meditatie en uiteindelijk het mediteren zelfs opgeven. Het lijkt erop dat zij hun gedachten maar voor zo’n 30 seconden stil kunnen houden, maar op het moment dat ze beginnen te relaxen in een meditatieve staat, er een gedachte hun geest binnenkomt. Wanneer dit 10 of meer keren gebeurt, elke keer als ze proberen om te gaan mediteren, dan is het natuurlijk niet verwonderlijk dat zij gefrustreerd raken!

Zal ik je eens wat zeggen.. Ik was die persoon die mijn meditatieleraar bezwoer dat ik NOOIT in staat zou zijn om te mediteren, en daarvan was ik volledig overtuigd! Maar dit was geen werkelijke waarheid voor me, en dat is het feitelijk voor niemand.

Misschien wordt je uit je meditatie gehaald door een krakende vloer, een passerende ambulance of een blaffende hond. Dat gebeurde mij in ieder geval wel. Maar ik verzeker je dat dit slecht van voorbijgaande aard is.

Wat er gebeurt is dat je ego, de controlerende geest, niet de controle wil kwijtraken, en elke gedachte zal opblazen, elke zorg die je zou kunnen hebben, elk geluid en huidirritatie, waardoor het ego weer de staat van controle kan terugwinnen. Maar wees gerust, het ego zal uiteindelijk zijn grip verliezen, wanneer jij besluit om te blijven mediteren. Je zult niet falen, tenzij je natuurlijk écht stopt en ook stopt met proberen.

3. Ik geloof niet dat ik het goed doe, ik voel helemaal niets.

Waarschijnlijk ben je gaan mediteren met een bepaalde, onrealistische verwachting van wat je zou kunnen beleven. Maar bedenk dat er geen foute manier is om te mediteren. De intentie van meditatie is, dat je een sterkere, meer open verbinding gaat bereiken met je werkelijke, innerlijke Zelf. En er zijn waarschijnlijk evenveel manieren om dat te bereiken, als dat er mensen rondlopen op deze Aarde.

Als je het gevoel hebt dat deze tijd van jou is, dan is dat al genoeg. Waar het om gaat is dat je de tijd hebt genomen om te stoppen, in rust te zijn en naar jezelf luistert. Als je jezelf tijd hebt gegeven om überhaupt te gaan mediteren, dan heb je het al goed gedaan.

Dus wat betekent dit dan allemaal?

Nou, zoals je kunt zien, gaat meditatie niet alleen over de voordelen voor je gezondheid. Het proces om meditatie te leren, betekent ook dat je bereid bent om geduld en volhardendheid aan de dag te leggen. Dit zijn 2 vaardigheden die we als mensen al steeds minder lijken te ontwikkelen. En alleen al het ontwikkelen van deze vaardigheden is het beoefenen van meditatie en al je inspanningen waard!

Maar bedenk dat je ook ineens tijd voor jezelf bent gaan maken! Een paar minuten nemen om voor jezelf te hebben, elke dag, heeft al bewezen je bloeddruk te verlagen, je zenuwen te ontspannen, je depressie te helen en van slapeloosheid af te komen. En dit zijn nog maar een paar van de vele, vele bewezen effecten die meditatie heeft op je geest en lichaam.

Als meditatie voor iedere individuele beoefenaar dit effect al kan hebben, stel je dan eens voor wat meditatie voor effect kan hebben voor je vrienden, familie, collega’s en de hele planeet Aarde.

Bron: want-to-know  / Vera Nadine Bóinn

Comment Section

0 reacties op “Meditatie – belangrijk voor je gezondheid

Plaats een reactie


*